Adres en Contact Gedragscode Downloads Links

Criteria voor de interne coachpool

Veel bedrijven hebben naast hun Prefered Suppliers op het gebied van coaching en ontwikkeling ook interne coaches die ingezet worden wanneer er sprake is van specifieke werkvragen of als verlengde begeleiding na afloop van een extern coachtraject.
Twee vragen over de inzet van interne coaches worden ons geregeld gesteld:

Wanneer zet je een interne coach in en wanneer een

Wanneer de leer- of ontwikkelvraag praktisch gericht is, het een enkelvoudige vraag betreft en er geen sprake is van gevoelige informatie of diepe persoonlijke thema’s, dan is een interne coach een logische en passende stap. Ook kan de interne coach uitstekend worden ingezet na afloop van een extern traject, als het raadzaam is om een vinger aan de pols te houden en/of het geleerde nog beter te borgen in de werkomgeving. Natuurlijk is de leidinggevende veelal de eerst aangewezen persoon hiervoor, echter er zijn bepaalde (werk)omstandigheden te bedenken waar dit niet passend is en dan komt de interne coach in beeld.

Een externe coach wordt ingezet bij multi-leerdoelen, bij thema’s die de interne coachcollega te boven gaan, bij het doorbreken van gedrag dat juist inherent is aan de eigen organisatie, of wanneer er privacy gevoelige zaken zijn die een coachee niet met een collega gaat bespreken. Verder zal ook een externe worden ingezet als de kans groot is dat de interne coach ooit direct collega of zelfs leidinggevende wordt.

Hoe selecteer je goede interne coaches

Bij CoachNetwerk stellen we strikte eisen aan de coaches die wij voor onze opdrachtgevers inschakelen. Ook jij als HR professional zal kwaliteitscriteria willen bepalen voor de interne coaches die aan de slag gaan met coachvragen; immers zij hebben direct invloed op het presteren en de (door)groei van de medewerkers. De belangrijkste criteria om op te letten zijn:

Waar kun je in je bedrijf verder op letten bij de

Goed om te weten: ook de interne coach kan zich certificeren via een onafhankelijk certificeringssysteem. Dit kan bij de NOBCO, ICF, of het CMI (via de Noloc). Deze organisaties accrediteren (registratie of certificering) hun coaches na uitgebreid kwaliteitsonderzoek. Heraccreditatie om de paar jaar is een vereiste. Hiermee wordt een continue ontwikkeling op het vakgebied en voortdurende praktische coachervaring gewaarborgd.
De Nobco heeft een certificeringsniveau gericht op de interne coach daar die immers minder vaak en meestal kortere trajecten doet.

CoachNetwerk kan je helpen bij alle stappen in het vormen van een goede interne coachpool: de opleiding, de selectie, de matching, de verdere professionalisering

Voor meer informatie of helpende hand bij het inrichten van de beste interne coachpool kun je altijd bellen of mailen met:
José Mark, 06 - 46 82 12 72, jose.mark@coachnetwerk.nl of jose@axiontc.nl
Lidwien Kamp, 030 - 254 23 65, lidwien.kamp@coachnetwerk.nl